Stoppa Socialdemokraternas svartannonsering

Liberalerna har tagit ett centralt beslut om att all annonsering vi gör ska vara helt transparent och möjlig att granska för både väljare och press. Vi har inga mörka annonser, inga köpta influensers eller annonser som saknar tydlig avsändare. Vi är stolta över vem vi är, vår ideologi och våra budskap och vill inte vara med och bidra till att sudda ut gränsen mellan vad som är betalda politiska budskap och journalistik.

För bara någon vecka sedan så framkom det i Stockholm att Socialdemokraterna betalt en känd influenser för att berätta hur ”fantastiska” de är utan att det på något sätt framkom vem som stod bakom budskapet och att att det var ett betalt samarbete. De tvingade naturligtvis dra tillbaka samarbetet och i samband med detta var Socialdemokraternas valledning också mycket tydliga med att de skulle vara noga med att ha en tydlig avsändare i sin annonsering. Trots detta så saknar deras köpta fejkartiklar nedan både partibeteckning och partinamn och den fråga som Norrbottningarna borde ställa sig är: Vad är syftet när ett parti väljer bort sin egen partibeteckning, sitt partinamn och sina egna kontaktuppgifter i en annons som ska efterlikna en vanlig nyhetsartikel?

Kan syftet vara något annat än att försöka vilseleda väljarna?

I Norrbotten började socialdemokraterna redan i Juni med en mycket tveksam sjukvårdskampanj. Med regionens ambulans, i regionens sjukvårdskläder och med regionens personal har socialdemokraterna köpt en annons där den sista rågången mellan det socialdemokratiska partiet och Region Norrbotten slutligen helt raderades ut.  Texten ni ser högst upp på stammen i papperstidningens annons där det framgår att ”denna sida är ett samarbete mellan Norrbottens media och socialdemokraterna” bryter dessutom mot Tidningsutgivarnas egna riktlinjer för native annonsering https://www.journalisten.se/nyheter/tu-skarper-riktlinjer-native  och i nätversionen http://www.kuriren.nu/native/ett-valdigt-varierande-yrke-nm4860064.aspx finns avsändartexten överhuvudtaget inte med. Anders ambulans

Alla offentliganställda får och bör engagera sig politiskt. Men precis som en polis inte får vara med i partipolitiska annonser eller bedriva partipolitik med sin uniform så får inte sossarna ta med landstingets anställda i deras arbetskläder i deras reklam och paketera det till ett partipolitiskt budskap!

Vi har ingen uppfattning om hur stor omfattning deras svartannonsering har eftersom det mesta är dolt på nätet och i delningar i nätverk som vi av naturlighet inte har full insyn i. Men i förra veckan så gick Socialdemokraterna ett steg längre. I en kampanj kring bostadsbyggandet i Luleå så delar Luleås kommunalråd en fejkad köpt artikel, en annons helt utan avsändare eller tydlig annonsmärkning, på sin Facebooksida. Vi vill poängtera att detta inte är någon nyhetsartikel från kuriren.nu utan ett annons som någon har betalt Norrbottens Kuriren för att skriva!

Kuriren 3

Även när man klickar sig in i annonsen eller om man söker på kurirens hemsida så saknas helt avsändare och information om vem som har skrivit, står bakom och har betalat budskapet.

Kuriren 2.JPG

Kuriren 1

Hur skiljer man som väljare mellan riktiga artiklar och köpta annonser som ovan? Som valledare för Liberalerna Norrbotten så uppmanar jag Socialdemokraterna att dra tillbaka all svartannonsering med otydlig avsändare. Annonser och budskap från politiska partier ska innehålla en tydlig avsändare, en partisymbol och ett partinamn. Det är det minsta vi kan göra för dra vårt strå till stacken i dessa ”fake news tider”

Jens Sundström