Skrota inte handikappersättningen

Jens om handikappersättning

Till nästa veckas regionfullmäktigemöte så uppmärksammar vi från Liberalerna regeringens planerade skrotning av handikappersättningen för bland annat patientgrupper inom det synskadades område:

Interpellation om synrehabilitering och skrotad handikappersättning

Synskadades riksförbund har uppvaktat regionen i två, för dem och deras medlemmar, helt avgörande frågor.
Det ena gäller rätten till att få en rehabiliteringsplan upprättad. En person med synskada ska kunna få en så bra habilitering/rehabilitering så att man kan bli så självständig som det bara över huvud taget går vilket också ger individen styrka och att kunna vara delaktig i samhället på lika villkor som andra. Man ska kunna få en så bra rehabilitering så att man kan gå i skolan och få godkända betyg, kunna studera vidare på högre nivå och sedan också kunna finna, få och behålla ett arbete. När SRF Norrbotten har frågat sina medlemmar så är det många som inte har någon rehabiliteringsplan upprättad.

Det andra gäller Regeringens planerade skrotning av den nuvarande handikappersättningen som hotar synskadades ekonomi, vardagsliv och personliga integritet. Tänk dig att behöva redogöra för allt du köper, för hur mycket kläder du handlar eller när du åker taxi. Så ser vardagen faktiskt ut för många som har en funktionsnedsättning och som behöver samhällets stöd. Handikappersättningen har hittills varit ett befriande undantag. Den som har en kraftig synnedsättning har kunnat få ett schablonbelopp genom Försäkringskassan, fritt att disponera för extra kostnader som funktionsnedsättningen medför. Detta kan snart vara ett minne blott. Regeringen förslag om att ersätta dagens handikappersättning med en merkostnadsersättning lägger makten hos försäkringskassan istället för hos individen. Den som söker merkostnadsersättning blir tvungen att redogöra för sina löpande vardagskostnader, inför Försäkringskassan. Utifrån det kan den enskilde få kompensation för vissa utgifter som går att koppla till funktionsnedsättningen. Men dock inte de största utgifterna som behov av hjälp i form av exempelvis ledsagning eller stöd under semestern?!

Med anledning av ovanstående vill jag fråga regionrådet Maria Stenberg (S):

Hur säkerställer regionen att rehabiliteringsplaner upprättas för denna patientgrupp?

Vad anser du om förslaget om skrotad handikappersättning?

Jens Sundström (L)

Regionoppositionsråd