Sluta utvisa kompetent arbetskraft

Mats persson

Det senaste året har flera arbetskraftsinvandrare utvisats ur Sverige på grund av bagatellartade misstag. Det har handlat om att den anställde tagit ut för lite semester, fått en lön som ligger strax under kollektivavtal eller att arbetsgivaren missat att teckna rätt försäkring. Ett aktuellt exempel är Hussein Ismail, VD på biobanksföretaget Birka i min hemstad Lund. Det är helt orimligt. Hårt arbetande människor som vill skapa sig en ny framtid och vara med och bygga vårt land ska inte kastas ut ur gemenskapen.

Detta gör Sverige svagare. Varför välja att arbeta i Sverige när det finns en risk att bli utvisad? Vem väljer att ta med sig familj och barn när det är du som arbetstagare som får ta konsekvenserna om din arbetsgivare har gjort fel?

Här kan ni läsa mer av Liberalernas ekonomisk-politiske talesperson Mats person som tillsammans med riksdagsledamot Fredrik Malm skriver i Göteborgsposten, om att vi kräver att lagen ändras.