Det är dags att se de äldre som fullvärdiga medborgare!

Visst vill du vara den du har varit hela livet också de sista åren av ditt liv! Ingen vet hur du vill ha det bättre än du själv. Ingen annan ska få bestämma över hur dina dagar ser ut, när du vill gå upp och när du vill lägga dig. När du vill gå ut, och vad du vill äta. Hur du vill bo och med vem du vill bo. Det tycker vi i Folkpartiet är självklart. Vi ser även den gamla människan som en fullvärdig medborgare med rättigheter, möjligheter, skyldigheter och förmågor. Du förändras inte bara för att du fyller 65, 70 eller 85. Du är samma människa hela livet.

Den synen har inte varit självklar. Åldrandet har länge setts som något kollektivt. När du blev pensionär så gick du på en dag från att vara en människa som var med och skapade samhället, till någon som var passiv och beroende. Och när du blev riktigt gammal och i behov av omsorg, valde andra med vem du skulle bo, hur dina dagar skulle se ut och vad du fick och inte fick göra. Man kan tycka att den tiden är förbi. Men det finns fortfarande krafter som vill passivisera och kollektivisera åldrandet. Det räcker med att titta på hur olika partier funderar kring vem som ska få driva äldreboenden, eller om RUT-tjänster ska få finnas kvar.

För oss är det självklart att du ska få fortsätta att välja ditt liv, i så stor utsträckning som möjligt, så länge som möjligt. Visst är vi medvetna om att det inte finns underlag för mer än ett fåtal äldreboenden i många av Norrbottens kommuner. Då blir det kommunala alternativet det självklara. Men i alla kommuner finns möjlighet för fler att välja vem som ska bedriva hemtjänst, och om man vill köpa till extra tjänster via RUT-avdraget. Hemtjänst med många alternativ fungerar både i staden och på landet.

Ibland är det den lokala företagaren som bäst kan se och fullgöra den omsorg som de äldre behöver. Överallt i landet ser vi att glesbygdsboenden ges bättre omsorg tack vare bra hemtjänstentreprenörer, drivna av en vilja att ge sina kunder, de äldre i behov av en personlig och bra service, den bästa omsorgen. Och de senaste undersökningarna om vem som använder RUT-tjänster visar att det är ett genomsnitt av svenskarna, från norr till söder, såväl gamla som yngre. RUT-avdraget har gjort det möjligt för fler äldre att leva ett gott liv längre.

I valet om några veckor står nu kampen om såväl valfriheten till boende, till vem som ska utföra hemtjänsten hemma hos dig, och om du ska ha rätt att använda RUT-tjänster. För oss liberaler är det självklart att bejaka valfriheten även för de äldre. Men från vänster låter det annorlunda. Det finns partier som i praktiken vill förbjuda alla andra alternativ än de kommunala. Det finns partier som i praktiken vill stoppa all hemtjänst annan än den kommunala. Det finns partier som vill avskaffa RUT, och göra det orimligt dyrt för många pensionärer att köpa den service som kan ge dem ett gott liv. Folkpartiet tror att också äldre människor kan, vill och ska få skapa sina egna liv så länge det bara går. Vi tror på ett samhälle som stöttar de gamla, ger dem den bästa omsorgen när de behöver, men inte tar över och passiviserar människor bara för att de fyllt ett visst antal år.

Jens Sundström (FP)
Riksdagskandidat