Ett vinstförbud är förödande

15353_-_72CuOcwKejrOsxWMz79P mindreI Norrbotten utbildas 471 personer inom Yrkeshögskolan. Det är bra. Sverige behöver duktiga yrkesutbildade människor. Det är med yrkesutbildningar i världsklass som vi konkurrerar med resten av världen. Jämfört med Indien och Kina kan Sverige aldrig kunna utbilda flest, men däremot kan vi se till så att de vi utbildar blir bäst.

För det behöver vi en mångfald av utbildare som alla konkurrerar om de studerande. Men om Socialdemokraterna vinner valet i höst så hotas mångfalden. Hälften av alla utbildningsanordnare inom Yrkeshögskolan är privata. Och eftersom Socialdemokraterna vill kraftigt begränsa all typ av vinst hotas verksamheten hos bland andra Kompetenskompaniet Väst i Luleå och Lernia Utbildning i Piteå. Vi tror det skulle vara helt förödande. Både för Norrbotten och för hela Sverige.

Yrkeshögskolan har funnits sedan 2009 och är något av en framgångssaga. Den fungerar som en kvalitetsgarant och vi vet att det fungerar. Landets arbetsgivare är nöjda, och 9 av 10 som studerat på någon av dessa utbildningar får jobb. Det betyder att det är långt ifrån bara Kompetenskompaniet Väst och Lernia Utbildning som skulle bli negativt påverkade vid ett maktskifte. Också arbetsgivarna skulle bli negativt påverkade.

Än värre blir det om Socialdemokraterna regerar tillsammans med Vänsterpartiet – ett parti som helt vill förbjuda vinsten. I det perspektivet framstår en kraftig begränsning av vinsten som liberalt.

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet fokuserar på helt fel fråga. Istället för att se vilka fantastiska utbildningar som privata anordnare erbjuder, fokuserar de på om huruvida de tar ut vinst eller inte. Vi blir också provocerade när vi läser om verksamheter där ägare skor sig på sin verksamhet, samtidigt som elever, barn eller patienter blir lidande. Det ska vi som politiker heller inte acceptera. Men vi är övertygade om att vägen till en bättre tillväxt, där vi kan fördela mer välfärd till dem som behöver, inte går genom att kväva konkurrensen och göra det svårare att anordna yrkesutbildningar.

Istället vill jag se ett Sverige där mångfalden bland utbildningsanordnarna består. Där Yrkeshögskolan kan fortsätta erbjuda 28 000 utbildningsplatser om året. Och där de 130 privata utbildningsanordnarna runt om i landet kan fortsätta erbjuda yrkesutbildningar.

Vi behöver Yrkeshögskolan och de privata utbildningsanordnarna för att arbetsmarknaden ska bli dynamisk och levande. Vi behöver dem för att ge människor spetskompetens, grundkunskaper eller nya chanser i livet.  Därför vore ett vinstförbud helt förödande.

Maria Arnholm (FP)
Jämställdhetsminister