Förnyelsebart ska ersätta koldioxidutsläpp

FP Jens EU pratbubbla kärnkraft  utan bild

Folkpartiet är förFolkpartiet bidande miljömål på EU-nivå för att klara klimatkrisen. Men det ska vara smarta mål som utgår från att det är de rikaste 20% av världens länder som står för 80% av utsläppen. EU ska ta tuffare mål när det gäller minskningar av koldioxidutsläppen än utvecklingsländerna som behöver få öka sin levnadsstandard, konsumtion och därmed också energiförbrukning. Däremot riskerar krav på andel förnyelsebart leda till en växling där förnyelsebart ersätter ren koldioxidfri kärnkraft istället för kol-, olja och gas.

Därför vill vi arbetar för att:

• Dagens system med utsläppsrätter måste kopplas ihop med ett elcertifikatssystem liknande det Sverige har. Förnyelsebar energi ska växlas in genom att utsläppsrätter växlas ut så att kol-, olja och gas prisas ut.
  • EU ska sätta upp ett mål för energiproduktion och energibalans. Det är inte rätt att länder kan fasa ut kärnkraften eller smita från sitt ansvar att producera förnyelsebar energi och energieffektivisera för att sedan bygga kablar eller gasledningar för att importera energi baserade på fossila bränslen.
  • EU ska koppla krav på bindande klimatmål till förhandlingarna om frihandelsavtal med USA och andra länder.

Rösta på Jens Sundström

Norrbottens EU kandidat