Jens på arktiskt toppmöte

Norrbottens EU-kandidat Jens Sundström deltog under gårdagen på det Arktiska toppmötet i Luleå. Mötet var i anslutning till  Östersjökommissionens årsmöte som hade samlat ett 50-tal andra politiker och tjänstemän från länderna runt Östersjön.

Mötet handlade mycket om Arktis och vilken roll EU ska spela där i framtiden.

– Det är en högintressant fråga. Om man vill vara positiv kan man säga att i Arktis finns alla ingredienser för ett ökat välstånd. Samtidigt kan samma ingredienser leda till konflikter och krig. Det är politiskt oreglerat vad som händer med utvecklingen, säger Jens Sundström (FP), avgående president i Östersjökommissionen.

Läs mer i NSD’s artikel:

iskallt-amne-nej-arktisfraga

ISKALLT ÄMNE? Nej, Arktisfrågan är högintressant för EU och Norrbotten är unionens väg in i de internationella diskussionerna. Därför var det politiska läget kring Arktis ämnet för Östersjökommissionens årskonferens i på Clarion hotell i Luleå. Jens Sundström (FP) är avgående president i lobbyorganisationen Östersjökommissionen. Fernando Garces de los Fayos är tjänsteman vid EU-parlamentet och var en av talarna.
Bild: Lars-Göran Norlin (Text och bild tagen från NSD, se länk ovan)

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )