Skattehöjarpolitik, den felande länken för länets utveckling?

Det är lite för enkelt för PT:s ledarskribent att försöka sola sig i glansen av tillväxten i Norrbotten när analysen om de bakomliggande orsakerna och politiken som driver dem helt saknas. Under åtta år med socialdemokratiskt styre från 1994 och framåt gick länet kräftgång och tappade stadigt innevånare år efter år men nu har det vänt!

En viss självkritik inom socialdemokratin vore passande för visst är det ett märkvärdigt sammanträffande att det är efter åtta år med Folkpartiet i regeringen som vi ser denna vändning för länet?! Det kunde ju bara vara ha varit en lycklig slump om man inte går tillbaka till 1994 och konstaterar att precis samma sak hände under den förra borgerliga regeringen då länet toppade i antal innevånare .

När Bengt-Urban Fransson skriver att ”Borta är bilden av ett bidragsberoende län som stod och väntade på nästa Norrbottenspaket” och ”Det är inte längre staten och de statliga företagen som står för investeringarna i vår landsända” är ju det ett resultat av den politik som Folkpartiet stått för i regeringsställning och ingen slump. Trots att vi både i början av 90-talet och runt 2008 har gått igenom stora ekonomiska kriser har vårt län utvecklats med en politik där skatt på arbete sänkts. Jag säger inte att Norrbottens tillväxt och innevånarantal kommer minska om socialdemokraterna kommer till makten i höst men mycket tyder på det så varför chansa? Även PT:s ledarskribent måste våga tänka tanken att det kanske är socialdemokraternas skattehöjarpolitik som är den felande länken för länets utveckling.

Jens Sundström (FP)

Oppositionslandstingsråd

Ledamot Partistyrelsen

jens.sundstrom@folkpartiet.se