FP Älvsbyn: Långsiktigt bevarande av Gamla järnvägsbron

Gamla järnvägsbron är populär hos Älvsbyborna och sträcker sig över en fantastiskt vacker del av Piteälven. I dag finns en smal gångväg över. För ganska många år sedan var Gamla Järnvägsbron rivningshotad. Undertecknad startade en namninsamling och det var inte svårt att få ihop ca 2000 namnunderskrifter och järnvägsbron blev kvar.

Nu är det dags att ta ytterligare steg för att bevara bron all framtid. Avtal skrevs med dåvarande Banverket om att kommunen skulle underhålla vägbanan, men att den skulle rivas, när den blev trafikfarlig. Den dagen kommer kanske fortare än vad vi tror! Det får inte hända! Vi måste därför tillsammans, Älvsbybor och lokalpolitiker i alla partier, hjälpas åt att hitta vägar för att finansiera underhåll och bevarande Gamla järnvägsbron.

Folkpartiet Älvsbyliberalerna menar att det dessutom går att göra den till en oas, och inte bara en gångväg över älven. Man borde kunna utnyttja hela bron genom att ställa dit bänkar och bord både på bron och vid brofästena.

På Ulvön har man kunnat bevara en fyrplats med hjälp av företag och privatpersoners insatser. Insatserna bestod i att ”köpa” bräder för visst antal kr och för det så fick företag och privatpersoner sina namn ingraverade på metallplattor och fastspikade på trappstegen upp till fyren. I Hyde Park i Storbritannienen kan man ”köpa” parkbänkar och få sina namn ingraverade. Kanske är det ett sätt också för oss att finansiera bevarandet av bron? Andra vägar är att söka medel ur olika fonder och också ta hjälp av arbetsmarknadsstöd.

Yrkande:

Att ge Älvsbyns Kommun AB i uppdrag att ta fram flera alternativ för att bevara Gamla järnvägsbron för all framtid i enlighet med motionens syfte.

Att Älvsbyns kommunföretag AB återrapporterar olika alternativ till kommunfullmäktige med en kostnadskalkyl.

Inger Lundberg

Folkpartiet Älvsbyn