Riksdagsledamot Nina Lundström besökte Norrbotten

Image

Under måndagen besökte riksdagsledamot Nina Lundström Norrbotten för att som Folkpartiets bostadspolitiska talesperson lyssna på aktörerna på bostadsmarknaden inför den bostadspolitiska rapport hon skriver och som ska presenteras i maj. Bostadsfrågan är ett högaktuellt ämne där kommunerna har olika frågor som de vill belysa och finna förbättringar på.

Morgonen började i Älvsbyn där Nina och en delegation från Folkpartiet i Norrbotten mötte Älvsbyhus VD Kent Johansson som har goda kunskaper i den nordiska bostadspolitiken då Älvsbyhus levererar småhus till våra grannländer samt att de har en husfabrik i Finland. Kent Johansson guidade sällskapet i fabriken och turen avslutades i konferensrummet där Kent lade fram sina önskemål om hur svensk bostadspolitik ytterligare kan förbättras. Innan lunch hann Nina besöka Älvsbyns kommunledningen för att informera sig om bostadsmarknaden i Älvsbyns kommun och hur de ser på framtiden. Nina tog till sig de fakta som presenterades och tackade för ett trevligt besök i Älvsbyn.

Efter lunch guidade Jens Sundström (FP) Nina till olika bostadsprojekt innan delegationen åter samlades för att ta del av stadsbyggnadskontoret i Luleås frågeställningar och förslag på förbättringar i bostadspolitiken. Dagen avslutades med ett långt och givande möte med byggherren Gunnar Thålin, VD på Galären AB, som är sakkunnig i bostadsfrågor genom sitt byggande och ägande av fastigheter både i Stockholm och Luleå. Gunnar målade upp sitt framtidsscenario och talade kring vilka vägar han önskade att bostadspolitiken skulle ta.