FP: Inbjudan till pressträff, ”Handlingsplan för kollektivtrafiken i Luleå”, Landstingshusets foajé idag 9/4 13.00.

INBJUDAN TILL PRESSTRÄFF

Idag klockan 13.00 i Landstingshusets foajé presenterar Folkpartiet en handlingsplan för fördubbling av kollektivtrafikresandet i Luleå. Efter samtal med LLT och Länstrafiken, medborgare och våra medlemmar har vi nu sammanställt den handlingsplan som ska utgöra grunden för att lyckas med fördubblingsmålet i Luleå och på sikt utgöra en modell för hela länet.

Thomas Olofsson kommer som gruppledare i Luleå presentera den motion till fullmäktige som ska utgöra grunden för genomförandet och Jens Sundström berättar om arbetet i Kollektivtrafikmyndigheten och möjligheterna att få till ett gemensamt busskort för Luleå kommun och för hela länet.

Ur handlingsplanen kan bland annat nämnas att vi kräver nattstopp för samtliga linjer på kvällar och nätter, enhetliga taxor, ett nytt ”andra resecentrum” längre ut mot Notviken/E4:an och krav på bilbälten på Luleås bussar.

Välkomna!

Jens Sundström (FP)                                                            Thomas Olofsson(FP)

Ledamot i Kollektivtrafikmyndigheten                                Gruppledare

Oppositionslandstingsråd                                                     Folkpartiet Luleå