Inga extra pengar i år

Thomas Olofsson

Inga extra pengar i år

Folkpartiet  förslår en lättnad av Socialförvaltningens underskott för att  bl.a. ge möjlighet till en bättre vård och omsorg för de äldre. När Thomas Olofsson framförde Folkpartiets förslag på kommunfullmäktige i Luleå så fick det medhåll av de flesta partier men förslaget röstades ner av Socialdemokraterna, Moderaterna och MP, detta trots att Luleå Kommun i år väntas gå med 228 miljoner i vinst.

Förslaget gick ut på att stryka socialförvaltningens underskott och där igenom kunde socialförvaltningen slippa neddragningar som direkt påverkar vård och omsorg. Socialförvaltningen väntar sig en ytterligare ökning av sina utgifter när de äldre i samhället blir fler men för att täcka upp dessa ökade kostnader får socialförvaltningen vänta och se hur budgeten för 2014 kommer att se ut när den läggs fram till hösten.

I frågor som dessa så visar Folkpartiet på att man menar allvar när det gäller att säkerställa en äldreomsorg av hög kvalitet.

/Jörgen Johansson