Alliansen hoppar av arbetet med Landstingets nya organisation

Alliansen hoppar av arbetet med Landstingets nya organisation

Inför dagens landstingsstyrelsemöte står det klar att landstingsledningen väljer att lyfta fram ett organisationsförslag som vi i Alliansen inte kan ställa oss bakom. Detta trots att det i landstingsfullmäktige fanns en total politisk enighet om inriktningen.

Landstingsstyrelsens förslag håller inte måttet och förslaget beskriver mer en bild av den nuvarande organisationen än en ny Närsjukvårdsorganisation. Stora delar av landstingets verksamhet undgår krav på förändringar och ska ”kvarstå i nuvarande form”. Detta gäller framförallt de icke sjukvårdande divisionerna som undgår besparingskrav.

När vi summerar majoritetens förslag till ny organisation blev det lite kvar av de stora visionerna och förändringarna är egentligen bara två:

För det första så slår de slår de ihop de gamla divisionerna vuxenpsykiatri, internmedicin och primärvård till en ny gigantisk Närsjukvårdsdivision som därmed blir en blandning av läns- och närsjukvård.

För det andra så sammanförs de gamla divisionerna opererande och diagnostik (tillsammans med barnsjukvåden från internmedicin) till en ny Länssjukvårdsdivision.

Varför sker alla neddragningar och sammanslagningar i de direkt sjukvårdande delarna av landstingets verksamhet? Varför står inte landstingsledningen fast vid att de viktigaste förändringarna i Närsjukvården skulle vara ett tydligt patientfokus där en nivåstrukturering mellan läns- och närsjukvård skulle garantera en likvärdig vård i hela länet?

Vid dagens möte lägger vi i Alliansen fram ett egen förslag för divisionsorganisation med fokus på sjukvården och patienterna.

Vi vill inte se en organisation där de flesta divisionerna och de flesta divisionscheferna arbetar med annat än sjukvård och ser oss därför tvingade att lägga ett eget förslag enligt bild nedan.

För information från Folkpartiet liberalerna kontakta Jens Sundström (FP) 070-55 76 066601305_10200398974126749_1842327677_n