Mot Kung och Fosterland- Ingen plats för Nationalegoism

Folkpartiet står mitt i arbetet med ett nytt partiprogram. Vårt senaste partiprogram är från 1997 så det är hög tid att vi laddar om och siktar framåt. Men det är viktigt att vi startar i rätt ände. Folkpartiets nya partiprogram måste våga ta höjd, starta med de stora frågorna och påminna oss varför vi en gång blev liberaler. En demokratisk värld utan (lands)gränser där mänskliga rättigheter respekteras och individernas lika värde sätts i centrum kanske bara låter som en väldigt naiv och verklighetsfrånvänd vision. Men det är ändå en vision. En vision som vårt modiga ungdomsförbund har stått upp för i alla år. En vision som fick mig nyfiken på liberalismen och som jag fortfarande försöker spegla våra beslut och politiska ställningstaganden mot.

Vår värdegrund och ideologi har gjort att det aldrig varit något problem för oss att stå upp mot den våg av nationalism som i vågor svept över världen genom historien. Vi är också noggranna med att stå upp mot socialdemokraternas kollektivistiska syn på hur de vill att samhället i Sverige ska utformas. Med ett undantag.  De största övertrampen där kollektivet ställer sig över individens rätt, där grupp ställs mot grupp sker ju idag mellan våra olika länder i världen och trots vårt brinnande EU engagemang, vår biståndspolitik och vårt demokratiarbete i världen så har vi mycket kvar att göra.

Svenskarna ska få det bättre. Vi arbetar för ett starkare Sverige. Svensk kultur ska värnas och den Svenska skolan, forskningen och näringslivet ska bli världsledande. Det finns hur många exempel som helst på de mantran som vi idag svänger oss med i vardagspolitiken som alla vilar på enförlegad nationalegoism med kollektivet Sverige som grund. Att nationen är den grund på vilket samhället administrativt och ekonomiskt till stora delar vilar på är väl enbart av historiska skäl där kungar med vapenmakt riktad mot sina grannar och inte alltför sällan också mot sina innevånare tillskansade sig makt och beskattningsrätt. Men det betyder ju inte att det är så det ska vara för all framtid och det betyder ju inte att vi som liberaler inte ska ifrågasätta nationalegoismen och istället oftare lyfta fram individperspektivet och alla människors lika värde i ett internationellt perspektiv.

Kan vi förklara att det för dagen så negativt klingande ordet ”Överstatlighet” är ett försök till att på ett demokratiskt sätt ta tag i de stora frågorna i världen där det behövs något mer än vad varje enskilt land kan åstadkomma själva?

Kan vi formulera hur vi vill knyta ihop och utveckla den brokiga skaran av mer eller mindre (mest mindre!) demokratiska samarbeten vi ser mellan länder i världen idag från det sedan många år stagnerade FN-samarbetet på världsarenan till EU:s mer dagsaktuella problem?

Kan vi arbeta med demokrati och mänskliga rättigheter i världen utan en ”Why dont you do it like we do it in Sweden”-attityd där vi faktiskt är beredd att acceptera att vi också kan ha saker att lära oss på dessa områden?

Kan vi glädjas lika mycket över att vara med och bidra till att en hemlös mormor i Grekland får mat för dagen som när vi hjälper en hemlös i Stockholm?

Kan vi avskaffa vårt kungahus som är den största symbolen för en uppblåst nationalegoism?

Nationalegoismen måste rensas ut för att världen ska bli en bättre plats att leva på och för att människor från olika länder ska komma närmare varandra. En politik som utgår från att det är med frihandel, internationella utbyten och höjd kunskapsnivå för de människor som har det allra svårast i världen är en politik som dag för dag kommer nöta ned de nationsgränser som ställer människor mot varandra dagligen. Och om inte vi gör ett allvarligt försök till det i vårt nya partiprogram, vem ska då göra det?

Jag vill avsluta med att påminna er om ordets makt och den ”hen-debatt” som rasade som värst i ankdammen Sverige för någon månad sedan. Jag ser fram emot att SAOL tar in detta användbara ord i sin ordlista men ändå mer ser jag fram emot den dag då det hemska ordet ”utlänning” kan tas bort!

Jens Sundström (fp)

2 kommentarer Lägg till

1. Bo Grahn skriver:

Jag tycker det verkar finnas sprickor i den blå fasaden av det politiskt korrektas home-away-from-home:

1. fpjens skriver:

Vi är som parti ett barn av vår tid. Jag har inte hävdat att vi är bättre än alla andra, däremot driver jag tesen att vi ska blir bäst i klassen när det gäller att tänka större än nationalstaten eftersom egoismen är grogrunden till rasism och främlingsfientlighet.