Ju fler barn desto bättre!

Äntligen rör det på sig när det gäller förbättringar i vården av de ofrivilligt barnlösa! På riksnivå går nu FP före tillsammans med C och M och kräver idag i en debattartikel i SVD att även ensamstående kvinnor ska kunna få assisterad befruktning och idag kommer vi på Norrlandstingens regionförbund ta upp frågan om hur vi ska kunna ta bort flera av landstingens rent diskriminerande regler på området. Vi ska inte vara sämst i landet på infertilitetsvård, vi ska vara bäst!

Det finns inget annat område inom sjukvården där vi accepterar så tydlig ålderdiskriminering och så orättvisa skillnader mellan landstingen. Antalet IVF försök måste ökas och åldergränser tas bort. Alla har rätt till en individuell bedömning.. Åldersgränsen för när man har rätt att frysa ned ägg och spermier inför tuffa cancerbehandlingar där man riskerar att bli steril måste höjas eller tas bort. Dagens 30års gräns är ett skämt och ett hån mot patienterna. I och med att FP nu går före på riksnivå och kräver att även ensamstående kvinnor ska kunna få assisterad befruktning så kommer vi även driva den frågan i landstinget.

Vi måste få ett nytt synsätt på infertilitetsbehandlingarna i Norrbotten. Fler barn är Norrbottens framtid. Det är inte en kostnad för landstinget, det är en investering för framtiden!

Med vänlig hälsning/ Jens