Makt och geografi i Regionfrågan

I förra veckan var jag på ett mycket intressant möte med det statliga Regionutredaren Mats Sjöstrand. Fram till påsk har han nu sagt att eventuella Regionansökningar ska komma in innan han går vidare i sin utredning med den statliga organisationen. Trots detta var han mycket tydlig med att socialdemokraternas storslagna planer om att få slå ihop de fyra nordligaste landstingen är helt ute ur bilden både för den regionala och den statliga organisationen. På så vis har vi i Folkpartiet lyckats! Däremot tyder nu allt på att den statliga länsorganisationen kommer samlas under en gemensam länsstyrelse för Västerbotten och Norrbotten. För att förbereda oss för en sådan organisation har vi från landstingsgruppen öppnat för att vi ska ta kontakt med Västerbotten för att utreda hur en gemensam region skulle kunna organiseras. För även om Region Norrbotten är nummer ett för oss i Folkpartiet, så är det inte vi som bestämmer i denna fråga, så det är bra att ha en plan B. Dessutom har vi stor respekt för att sjukvården behöver en bättre huvudman än landstinget. Vi skulle helst vilja lägga ned landstingen och införa ett statligt sjukvårdsansvar. Att organisera sjukvården i större enheter kan vara ett steg på vägen om man bara kan lösa ut de regionala utvecklingsfrågorna geografiskt så att vi klarar att bibehålla vår regionala identitet. Att flytta mer makt över de regionalautvecklingsfrågorna från staten till regionala politiker genom att bilda någon sorts region är alla överens om. Nu är det bara frågan om vi ska bilda region norrbotten eller om vi avvaktar en ny länsstyrelseindelning och öppnar för en Region norr tillsammans med Västerbotten.