Rödgröna mot ungdomsborgmästare

Jag måste bara få berätta att de rödgröna i Boden röstade mot mitt medborgarförslag om ungdomsborgmästare i kommunstyrelsen. För mig är det underligt att man kan vara emot en sådan sak. Det kallas bakåtsträvande. Idag finns elevråd, ungdomsråd, ungdomsfullmäktige m.m. Det är inget man ska sluta med heller. Tvärt om kommer de att stärkas när de har tillgång till och inflytande via en ungdomsborgmästare, som både ger barn och ungdomar en röst samt kan återkoppla det som är på gång i den kommunala politiken.

Eftersom ungdomsborgmästaren kommer att utses genom val i skolorna, där kandidaterna får hjälp att skriva sina valmanifest så kommer eleverna att ”utsättas” för valsystemet oftare än de gör i verkliga livet. Förhoppningen är att det kommer att öka det demokratiska intresset och visa vilka möjligheter att påverka som finns. Kanske kan det bidra till ett politiskt intresse som senare får utlopp i ett ungdomsförbund eller som medlem i ett parti?

Att som de rödgröna föreslår att man gör mer av samma som man alltid har gjort kommer bara att leda till en sak: samma resultat som tidigare, bara att det går ännu fortare.

Här är en länk till NSD:s artikel.

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )