Perbacka + Björns IF = SANT

I Boden har Perbackagården som ligger i Svartbjörnsbyn (Björns) haft lite av en särställning som den enda föreningslokal som inte ägs och drivs av en förening. Istället har Bodens kommun haft ansvaret för skötsel, underhåll osv. sedan den byggdes. Jag själv och Göran Ahlman har fått Alliansens stöd för att arbeta för en lösning där någon förening tar över och driver fastigheten. Därför har vi i ett par år genom Kultur och fritidsförvaltningen försökt hitta en lösning. Nu verkar det äntligen blivit avtal av det hela och den nya ägaren blir Björns IF! (Jag länkar till en artikel om och när det finns en på webben. Annars så kan man läsa i dagens Norrbottens Kuriren)

Det känns skönt att det nu finns ansvarstagande föreningsmänniskor bakom lokalen – som kommer att utveckla och driva den, förmodligen med mer kreativitet, vilja och framåtanda än kommunen har haft möjlighet att göra. Rent förnuftsmässigt är det ju så att det man äger, tar man också bättre hand om, även om just Perbacka alltid varit en välhållen och fin lokal. Detta blir en fin extrainkomst för föreningen och kommunen får också minska sitt lokalbestånd. Dessutom blir det mer rättvist mellan alla föreningar i kommunen, som nu har likadana villkor vad det gäller lokaler!

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )