Norrbottningarnas låga pensioner!

Snabb förklaring: 2009 höjdes landstingsskatten med 1kr. Alla som arbetar fick samtidigt en skattereduktion på arbete från regeringen. Men det fick inte pensionärerna. Därför ser Norrbottens pensionärer en större relativ sänkning än pensionärer i andra delar av Sverige. Läs gärna mer om förklaringen och vad vi kan göra åt det nedan!

I dagens kommunalskatt (se tabell) ingår landstingsskatt med 10,4 %. Landstingsskatten höjdes nyligen (2009) med en hel krona (0,98 öre per hundralapp) av de Rödgröna i landstinget, för att påbörja en harmonisering inom den storregion som Folkpartiet och Alliansen av många anledningar är starkt emot. I den tilltänkta Storregionen är landstingsskatterna fortfarande högre än i Norrbotten – exempelvis är Västernorrlands landstingsskatt 10,99 %.

Om man exempelvis har 20 800 kr i månaden (cirka 250 000 kr per år) så förlorar man i dagsläget 204 kr i månaden! Regeringen sänkte skatten för dem som arbetar och har nu sänkt skatten för pensionärerna två gånger, med en tredje sänkning i antågande. Tyvärr så märks detta mindre för pensionärerna i Norrbotten, på grund av Socialdemokraternas skattehöjning!

Skatten för alla som arbetar sänktes, men samtidigt höjde alltså Socialdemokraterna i landstinget, tillsammans med de rödgröna, skatten. Det drabbade inte de som arbetar så mycket – de fick ändå lägre skatt, men pensionärerna fick ta smällen. Detta i samma stund som Sverige och världen drabbades av den största konjunkturnedgången sedan -30 talet.

Pensionerna är konjunkturberoende. Detta har Socialdemokraterna på riksnivå bestämt, tillsammans med Alliansen. Men det är som ni ser, långt ifrån den enda förklaringen till de lägre pensionerna i Norrbotten! Tillväxt i Sverige – såsom vi nu ser – samt genomförda och kommande skattesänkningar kommer att ge pensionärerna mer välfyllda plånböcker – men vi måste också kasta av oss oket som landstinget lagt på våra axlar!

Låt oss byta ut dagens ledning i Landstinget mot Folkpartiet och Alliansen, så är förutsättningarna mycket goda att sänka skatten till den tidigare nivån. Samtidigt stoppar vi ytterligare höjningar, får mer valfrihet i vården – och förmodligen bättre vård, med kortare köer!

Folkpartiet och Alliansen kommer att dra tillbaka ansökan om att bilda storregion samma dag som vi vunnit valet, det är ett löfte!

Kommunal skattetabell, Norrbotten

Övertorneå 31,93