Inför sopsortering på allmän plats i Boden!

Pressmeddelande:

Folkpartiet i Boden lägger nu en motion i kommunen om sopsortering på allmän plats.

-Eftersom man sopsorterar hemma så känner man sig som en skurk om man måste lägga glas eller något annat som inte är brännbart i kommunens sopkorgar!

Det säger Henryk Nowakowski, fullmäktigekandidat, känd musikprofil och upphovsman till motionen.

FP Boden behandlade förslaget på det senaste styrelsemötet. Hendrik Andersson, ordförande i Boden kommenterar:

-Folkpartiet anser att Boden ska ligga i framkant på alla områden och helst vara bäst i Sverige. Detta är ett förslag som vi tycker är en naturlig fortsättning på den redan inslagna vägen när det gäller miljötänkande.

-Av miljöskäl vill vi givetvis inte att nya kärl ska ersättas och kastas bort, utan att man i första hand byter ut sopkärl som ändå behöver bytas på grund av ålder eller slitage. Man kan också tänka sig att man i första hand byter ut de kärl som används mest, och använder de överblivna på andra platser. Vi vill att man också försöker sälja eller på annat sätt återvinna de kärl man byter ut.

–  Vi anser att bytet av kärl bör ske under en övergångsperiod.

Folkpartiet i Boden kommer som vanligt att delta med en monter under Skördefest och miljödagarna som hålls på hembygdsområdet nedanför Kyrkan den 27, 28, och 29:e augusti.

-Vi ser mycket gärna att folk kommer till oss med sina hjärtefrågor. Det är i dialogen som de bästa idéerna uppstår!

I motionen yrkar Henryk Nowakowski att man fattar ett principiellt beslut rörande framtida utbyte av sopkärl på allmän plats, till sopsorteringsbara kärl.

—————————————————————-

Norrbottens Kuriren har idag 14/8 2010 en notis angående detta. Lägger upp en länk dit om det kommer på hemsidan.

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )