Det ironi(s)ka partiet

”Det är synd om människorna” är det klassiska citatet som Indras dotter gång på gång upprepar i Strindbergs Ett drömspel från 1901. Jag kan inte säga det bättre när man tänker på de människor som nu i höst ska gå till val och på något sätt vill sätta sig in i vad sossarna och de rödgröna egentligen tycker i olika frågor. De senaste dagarnas utspel från deras sida har varit minst sagt förvirrande. Först motsätter de sig Alliansens förslag om att minska Vattenfalls tveksamma utlandsengagemang. Dagen efter går Östros ut och säger att de är öppna för en försäljning av delar av Vattenfall. Sedan i våras har sossarna kritiserat det resultat vi lyckades förhandla fram för Norrbotten på infrastruktursidan trots att ökningen, jämfört med förra perioden, var 62% och störst i hela Sverige. Deras största käpphäst har varit att vi kräver att basindustrin ska visa sitt intresse för Norrbotniabanan genom att vara med på en medfinansiering. När nu deras partiledare går ut med exakt samma budskap som Alliansen undrar man ju vad de håller på med. Jag vet via mitt arbete i Folkpartiets infrastrukturgrupp vilket genombrott det var att Norrbotniabanan, som ett av få projekt, omnämndes i infrastrukturpropositionen. Nu handlar det bara om när, inte om, vi får till en byggstart. Betyg och ordning och reda i skolan är ingenting för de rödgröna men någon sorts skriftliga omdömen har de visst enats om men de får absolut inte vara betygsliknande? Hur ska en lärare kunna informera en elev och deras föräldrar hur man ligger till i olika ämnen och vad man behöver jobba mer med om man inte får relatera till hur man uppfyller kunskapsmålen? Vänsterpartiets krav på att alla betyg ska tas bort skrämmer oss som arbetar för att återupprätta den svenska kunskapsskolan. Det mest grundläggande är att ge lärarna befogenheter att upprätthålla en god lärandemiljö med ordning och reda i klassrummet och ett större föräldraansvar när det inte fungerar. I mina sämsta stunder misstänker jag att socialdemokraterna håller på att bli det nya ironiska partiet och att valrörelsen bara är en dålig såpa. Men även om det kan vara svårt att veta vilken politik som gäller räcker det långt med de frågor vänsterpartierna gett tydliga besked i för att lägga sin röst på Alliansen. Rödgröna löften om en snabbavveckling av kärnkraften, höjd skatt på arbete, höjda drivmedelsskatter och kilometerskatt tillsammans med en lång vanskötsel av den Norrbottniska sjukvården och hot om att tvinga in oss i en storregion är en katastrof för Norrbotten!