Lärlingsjobb gör skillnad

De närmaste åren kommer rekordstora ungdomskullar att gå ut i vuxenlivet. Samtidigt har den internationella krisen gjort att arbetslösheten ligger kvar på en allt för hög nivå. Trots att de flesta siffrorna pekar uppåt i svensk ekonomi och sysselsättningen ökar så har många ungdomar svårt att hitta jobb i dag. Detta är tyvärr inget nytt. Under många år har Sverige haft högre ungdomsarbetslöshet än länder i vår närhet. Därför måste vi ställa den självkritiska frågan: Vad är det som gör att unga människor just i Sverige har svårt att få in en fot på arbetsmarknaden? Jag menar att en förklaring är att det har rått en alldeles felaktig tro att alla ungdomar kan stöpas i samma form. Alla förväntas gå gymnasiet, sitta vid skolbänken, eventuellt plugga vidare på högskolan och sedan gå ut i yrkeslivet. Den modellen passar för många – men inte för alla. Följden har blivit att många unga hoppat av gymnasiet, utan att verken ha lärt sig något yrke eller blivit behöriga till högskolan. Därför vill Folkpartiet återinföra lärlingsjobb. Vi vill ge ungdomar chansen att lära sig ett yrke direkt på arbetsplatsen. Lön och anställningsvillkor garanteras i avtal samtidigt som lärlingen får rätt till utbildning på arbetstid. I Danmark, Norge och Tyskland är detta vanligt, och där är också ungdomsarbetslösheten lägre. Därför har regeringen satsat på försöksverksamhet med lärlingsutbildningar inom gymnasieskolan. I dag finns ca 8 000 lärlingar. Försöket har varit mycket populärt och både arbetsgivare och fack är positiva. Nu är det hög tid att gå ett steg längre. Folkpartiet föreslår att lärlingsjobb ska finnas som en ny väg ut på arbetsmarknaden även för unga upp till 23 år som inte går i gymnasiet. Från en del håll på vänsterkanten försöker man skrämmas med att lärlingsjobb skulle betyda sänkt lön för ungdomar. Det är helt enkelt inte sant. Fack och arbetsgivare ska bestämma lärlingslönerna genom avtal. Visst kan sådana avtal betyda att lönen för en icke fullärd lärling blir lite lägre under själva utbildningstiden. Men när lärlingsutbildningen är avklarad är det full kollektivavtalsenlig lön som gäller. Jag tror att många ungdomar hellre lär sig ett yrke som lärling, än går arbetslös utan yrkeskunskaper. Vänsterblocket går till val på att fördubbla arbetsgivaravgifterna för ungdomar, så att det blir mycket dyrare att anställa unga. För oss i Folkpartiet är det helt fel väg att gå. Vi vill göra det lättare för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden – inte bygga nya hinder. Fler lärlingsplatser ger ungdomar chansen att lära sig ett yrke och få sitt första jobb.

Jens Sundström (fp) Riksdagskandidat