Eleverna behöver tidigare betyg

På 1970-talet inleddes en kamp mot betygen. De skulle utrotas till varje pris. Det lyckades nästan. De största förlorarna blev arbetarklassens barn. De som inte hade stöd hemifrån drabbades hårdast av en skola utan krav och tydliga mål. Folkpartiet ser nu till att återupprätta kunskapsskolan, med tidigare kunskapskontroller, stöd och stimulans. Införandet av betyg från årskurs 6 höstterminen 2012 innebär att ett av Alliansens viktigaste vallöften infrias. De sjunkande resultaten i den svenska grundskolan bemöttes under lång tid med uppgivenhet. De ansvariga skolpolitikerna verkade acceptera att en stor del av eleverna som lämnade grundskolan inte hade med sig ens de mest grundläggande kunskaperna. Trots försämrade kunskapsresultat fortsatte socialdemokraterna driva en skolpolitik som fokuserade allt på mindre kunskap, med färre kunskapskontroller och mindre krav. Vi i Folkpartiet anser att föräldrar har rätt till en tydlig information om sina barns kunskapsutveckling i skolan. Vi anser också att den elev som riskerar att få underkänt måste få veta det tidigt och få en ärlig chans att höja betyget. Fram tills nu har eleverna endast haft tre terminer på sig att förbättra sina betyg. Folkpartiets fokus på tidigare betyg och tydligare kunskapskrav handlar också om att skapa förutsättningar för att kunna sätta in rätt stöd och hjälp till dem som behöver det. Den idé som tidigare styrt skolpolitiken om låga kunskapskrav har drabbat de svagaste eleverna allra hårdast. Det bekräftades nyligen i en rapport från Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering (IFAU), som också konstaterade att de stora förlorarna på färre betygsår är söner till lågutbildade. Vi menar att skolan ska stimulera och utmana eleverna, särskilt de barn och ungdomar som inte möter förväntningar hemifrån. Förslaget om tidigare betyg är anpassat efter hur undervisningen är upplagd i skolorna. Eftersom eleverna ofta börjar med moderna språk först i årskurs sex ska betyg i språkval sättas första gången i årskurs sju. I de naturorienterande och samhällsorienterande ämnena, dvs. NO respektive SO, ska betyg sättas i varje enskilt ämne, men för årskurs sex ska det vara tillåtet att sätta sammanfattande betyg i NO respektive SO. För att vända den negativa utvecklingen för den svenska skolan genomförs nu en rad reformer för att skapa mer fokus på kunskap. En av dessa reformer är betyg från årskurs 6 som införs höstterminen 2012 om Folkpartiet och Alliansen får fortsatt förtroende.

Jens Sundström, riksdagskandidat (fp)