Solidaritet eller kravlösa bidrag?

Vi är övertygade om att de flesta människor vill och kan försörja sig själva. För de människor som av olika anledningar inte kan arbeta finns möjlighet att få försörjningsstöd, eller socialbidrag, som en garanti och ett skyddsnät för alla.  Men som situationen är idag är det många som både vill och kan arbeta för att försörja sig själva och sin familj som har socialbidrag som huvudsaklig försörjning. Det är t ex många ungdomar och personer med utländsk bakgrund som har haft svårt att få in en fot på arbetsmarknaden. Vi vill inte att människor som vill och kan arbeta ska behöva fasta i ett bidragsberoende. Istället vill vi arbeta för att lyfta in människor på arbetsmarknaden. Vi i Folkpartiet liberalerna vill att kommunerna ska erbjuda omstartsaktivitet för de människor som kan arbeta. Denna omstartsaktivitet ska omfatta minst halvtid fem dagar i veckan och resten av tiden ska användas till att söka arbete, utbildning eller praktik. Vi vill också att samma tydliga jobblinje som gäller för dem som har arbetslöshetsersättning ska gälla för personer som har försörjningsstöd och kan arbeta. Ett sådant krav ska vara att delta i omstartsaktiviteten för att få socialbidrag. Idag kan kommuner ställa krav på motprestation på personer under 25 år. Det vore rimligt att samma krav ställdes på äldre socialbidragstagare också. Det ska löna sig att arbeta – också för socialbidragstagaren. Därför vill vi i Folkpartiet att den som har fått socialbidrag en längre tid men ökar sina inkomster, och under ett halvår ska få behålla 1500 kr per månad från förvärvsarbete utan att det påverkar biståndsbedömningen. Vi tycker att det finns många skäl att reformera socialbidragssystemet. Det viktigaste skälet är människors självrespekt, värdighet och frihet. Folkpartiet vägrar acceptera att människor glöms bort i byråkratiska bidragssystem. Det gäller särskilt de som står längst från arbetsmarknaden och i åratal levt på försörjningsstöd. Solidaritet och rättvisa kommer inte genom bidrag och omhändertagande utan ur egenmakt och egen försörjning. Höstens val kommer att stå mellan två tydliga alternativ: oppositionens löften om höjda, kravlösa bidrag och Alliansens satsningar för att hjälpa fler att gå från bidragsberoende till arbete och egen försörjning.

Jens Sundström Anne Kotavuopio Jatko