Magnus Betnér – inte bara en komiker!

Jag har fått ögonen på att han far fram ganska ovarsamt med Sverigedemokraternas påståenden kring den svenska invandringen. För alla Folkpartister – läs och njut! Vill man vara riktigt duktig kan man sammanställa en del hårda siffror med ännu hårdare argument – att använda i debatter med nämnda parti.

Länk: http://www.magnusbetner.com/2010/06/sverigedemokraterna-del-5/

7 kommentarer Lägg till

1. Robert Walinder skriver:

Magnus Betner är inte bara komiker , han är är också en hjärntvättad PAJAS av högsta grad, precis som du! 7-klövernas tid riner ut! 19 september närmar sig!

2. Nisse Hult skriver:

Hej!

Här är ännu fler hårda siffror som din egen regering beställt av Jan Ekberg, professor i nationalekonomi vid Växjö universitet, som konstaterar att nettokostnaden för invandrarbefolkningen ligger på mellan 1.5 och 2 procent av BNP,  alltså mellan ca. 40 till 60 miljarder kronor om året. Fast ni kanske föredrar en komikers beräkningar? Ser i så fall fram emot att ni använder Betnérs ”hårda siffror” i debatter.

Jan Ekbergs ESO-rapport: http://www.eso.expertgrupp.se/Uploads/Documents/ESO%20rapport%203.pdf

1. Hendrik Andersson skriver:

Hej Nisse! Tack för länken till Jan Ekbergs rapport! Det som slår mig direkt är att man på sidan 7 kan läsa följande: …”syftet med denna rapport är att studera vilken betydelse en förändrad invandring har för de offentliga finanserna.”. 7 rader ner står det: ”Det är viktigt att understryka att beräkningarna endast rör omfördelning via offentlig sektor. Andra ekonomiska effekter av invandring som t.ex. effekten på ekonomisk tillväxt beräknas inte…”.

Så! Om du läst Betnérs uträkningar så är nettokostnaden 76 miljarder dvs. faktiskt högre än det du påstår. Men han erkänner att han räknat högt, för eran skull. Sedan räknar han ut hur hur mycket invandrare och flyktingar som bott här har bidragit till samhället. De kan du se ifall du bemödar dig att läsa blogginlägget ordentligt. Likväl som Jan Ekbergs rapport. Förresten – vilka tror du kostar resterande ca. 2650 miljarder kronor per år?

Jag ser efter att ha gjort lite snabba faktakollar att Jan Ekberg ingår i Mona Sahlins expertgrupp på migrationsområdet. Inget större fel med det, men det är klart att informationen blir lätt vinklad. Folkpartiet är det parti som andra inbrytarpartier som exempelvis Ny Demokrati älskar att ställa sig i opposition mot. Det kan ju bero på att vi står för frihet…

1. Nisse Hult skriver:

Hej Hendrik!
        Tack för tacket och jodå, om du hade läst Jan Ekbergs rapport så hade du redan på sidan 11 kunnat läsa rubriken ”Invandringen har små påvisbara effekter på ekonomisk tillväxt, sysselsättning och löner”. Fortsätt gärna läs texten därunder.

Och jodå igen, jag har läst Betnérs uträkningar. Enligt honom så finns ingen nettokostnad utan invandringen ger en vinst på minst 24 miljarder plus en massa odefinierade miljarder i arbetsgivargifter och tobaksskatter. Men du verkar inte ha läst Ekbergs eller inte förstått vad du läst. Menar du verkligen att 2650 miljarder kronor per år är nettokostnaden för den infödda befolkningen? Hur tänker du då?

På vilket sätt menar du att Jan Ekbergs rapport till regeringen är ”lätt vinklad”?

3. Cavatus skriver:

Missa för allt i världen inte denna svenska journalists träffsäkra samtidsanalys. Krönikorna finns här:

Hade hennes penna varit ett svärd hade huvuden rullat i svensk politik! Hon är, mig veterligen, den första svenska journalisten som törs lämna den politiskt korrekta mittfåran.

4. Hendrik Andersson skriver:

@Nisse: Jag börjar med att citera Lars Heikensten (ordförande för ESO och ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, dessutom ekonomie hedersdoktor vid Handelshögskolan i Umeå), som skriver förordet: ”Effekterna på de offentliga finanserna, både när de varit positiva och negativa, har emellertid varit relativt små. Varken en ökad eller en minskad invandring kan därför sannolikt ses som en lösning för en framtida ansträngd offentlig ekonomi. Helt avgörande för invandringens effekter på de offentliga finanserna är hur bra invandrarnas integration på arbetsmarknaden fungerar.” -Här kommer Folkpartiets förslag på språktest in som en exempelåtgärd.

Vidare: ”Som brukligt i ESO-sammanhang, ansvarar författaren själv för innehållet, slutsatserna och de förslag som presenteras i rapporten.”. -Det Jan Ekberg presenterar i denna rapport kan vara objektivt, men i andra sammanhang samarbetar han alltså med Socialdemokraterna. =Lätt vinklat (Med lätt vinklat menar jag att alltså att informationen i sig inte är osann, men att man väljer ut den information som gynnar ens egen ståndpunkt bäst, och inte väljer ett helt opartisk synsätt).

Jag tillhör de som tycker att det finns oerhört mycket att göra på integrationsområdet. Att ge flyktingar en fristad och att kunna välkomna de som av olika anledningar väljer att lämna sitt land för att bosätta sig här tillhör det ädlaste man kan göra som människa och medborgare. Därmed inte sagt att det är det som jag kommer att göra i framtiden.

Om vi leker med tanken att ett parti som inte anser att alla människor som har medborgarskap i vårt land har rätt att bo kvar, eller rösta i val, får egen majoritet i Sverige, tror du då att andra länder skulle kalla Sverige för demokrati då? Jag vet inte vad dina mål med Sverigedemokraterna är, men ifall ni inte vill förändra något vad det gäller just detta, så lär ni ju förlora de som nu vill rösta på er.

Jag tror att det svenska folket redan har insett att Sverigedemokraterna är ett nytt Ny Demokrati, fast lite allvarligare, lite mer konservativa, lite mindre roliga helt enkelt.

1. Nisse Hult skriver:

@Hendrik:

Om nu nettokostnaden för invandringen är ca 40-60 miljarder om året, förklara för mig varför en ökad invandring av personer som inte behövs på arbetsmarknaden inte ytterligare skulle anstränga den offentliga ekonomin. På vilket sätt skapar Folkpartiets förslag på språktest fler jobb? Argumenterar inte ni i Folkpartiet för ökad invandring för att ”säkra välfärden” i Sverige”? Hur går det ihop med Lars Heikenstens förord?

”Det Jan Ekberg presenterar i denna rapport kan vara objektivt, men i andra sammanhang samarbetar han alltså med Socialdemokraterna. =Lätt vinklat (Med lätt vinklat menar jag att alltså att informationen i sig inte är osann, men att man väljer ut den information som gynnar ens egen ståndpunkt bäst, och inte väljer ett helt opartisk synsätt).”

På vilket sätt menar du att Ekbergs samarbete (vad är det han samarbetar med genom att sitta i en expertgrupp?) med socialdemokraterna gör att ESO-rapporten blir vinklad? Var finns ”vinkeln” i ESO-rapporten enligt dig?

”BNP kan mätas på tre olika sätt och varje sätt ska ge samma resultat. Ett av sätten är att använda utgiftsmetoden – summan av utgifter, vilket går ut på principen att alla produkter har blivit köpta av någon, därför måste värdet av samtliga produkter vara lika med folks totala utgifter till varuinköp. -Men det är ju ingen särskilt bra sak att jämföra med – alltså när ni säger att nettokostnaden är 1,5-2% av BNP. Det är som att jämföra äpplen och päron.”

Jag får förtydliga mig här, Ekberg skriver ”motsvarande 1,5 till 2 procent av BNP”. Alltså inte ”är” utan ”motsvarar”.

”Jag tillhör de som tycker att det finns oerhört mycket att göra på integrationsområdet. Att ge flyktingar en fristad och att kunna välkomna de som av olika anledningar väljer att lämna sitt land för att bosätta sig här tillhör det ädlaste man kan göra som människa och medborgare. ”

Jag tycker också att man ska hjälpa flyktingar men varför anses en flykting vara flykting på livstid i det här landet? I dag får så gott som alla flyktingar som beviljats uppehållstillstånd i Sverige ett permanent sådant. När ett permanent uppehållstillstånd beviljats kan ingen tvingas att återvända även om det inte längre finns ett skyddsbehov. Att i första hand bevilja temporära uppehållstillstånd skulle inte göra den svenska asylpolitiken mindre human. Flyktingen får ju skydd så länge denne/denna behöver det. När riskerna i hemlandet undanröjts har man således inte längre skyddsbehov och då ska man resa hem. Sverige ska inte vara dadda och socialbyrå åt människor som inte längre har asylskäl. Undantag kan göras för dem som hittat jobb och kan försörja sig själva. Ett försörjningskrav på de som vill ha hit sina anhöriga, som migrationsminister Tobias Billström (m) var inne på från början är också nödvändigt. Tyvärr blev resultatet fullständigt urvattnat.

”Om vi leker med tanken att ett parti som inte anser att alla människor som har medborgarskap i vårt land har rätt att bo kvar, eller rösta i val, får egen majoritet i Sverige, tror du då att andra länder skulle kalla Sverige för demokrati då?”

Om vi leker med tanken att ett parti vill dra tillbaka medborgarskapet för invandrande personer som mutat sig till det eller firar sitt nya medborgarskap med att begå grova brott, och dessutom vill utvisa dessa personer ur riket (om möjligt) så struntar jag fullkomligt vad andra länder kallar Sverige. Jag applåderar i alla fall.

”Jag vet inte vad dina mål med Sverigedemokraterna är, men ifall ni inte vill förändra något vad det gäller just detta, så lär ni ju förlora de som nu vill rösta på er.”

Jag är inte med i Sverigedemokraterna men kommer att rösta på dem. Inte för att jag anser att det är ett bra parti utan för att jag anser att de är det minst dåliga alternativet i en fråga där riksdagspartierna svikit fullständigt.

”Jag vill vill hitta fler och nya sätt att öka möjligheterna för invandrare och flyktingar att skaffa sig ett jobb och en inkomst. Vägen dit går genom bättre kunskaper i svenska.”

Först ska vi alltså ha invandring, sedan ska man försöka hitta jobb till de som kommer. Inte tvärtom, vilket väl borde vara det självklara.