Har du hört den förut?

När sex landstingspolitiker från miljöpartiet i gårdagens tidning skriver om att de vill satsa på grön energi och rösta nej till kärnkraft flyttar de tillbaka den energipolitiska diskussionen till 1980 tals nivå. Det fanns på den tiden ett TV program med Evert Ljusberg som hette ”Har du hört den förut?” och när miljöpartiet vill lägga ned kärnkraften och ersätta den med sol och vind så kan jag bara konstatera;  Ja, jag har hört det förut men det är inte mer realistiskt eller verklighetsförankrat idag än på 1980 talet. Miljöpartiet skriver att ”kärnkraften står för en stor del av Sveriges elförsörjning”. Vilken underdrift! I Sveriges energimix är det fortfarande relevant att säga att ungefär hälften kommer från kärnkraften och  cirka hälften kommer från vattenkraften. Trots regeringens satsningar på energieffektivisering och förnyelsebara energislag och trots de rena subventionerna med investeringsstöd och gröna elcertifikat som riktats mot den förnyelsebara energisektorn så är vindkraften fortfarande bara ett exotiskt komplement i vår energimix. Ett komplement som verken ger den volym eller det pris vill vi ha och som dessutom är beroende av balanskraft i form av kärnkraften för de dagar det inte blåser. Visst går det att på lång sikt ersätta kärnkraften med andra mera miljömässiga energislag men att idag avveckla kärnkraften skulle innebära antingen mycket högre elpriser eller att den elintensiva basindustrin, som står för 25% av vår elenergiförbrukning, skulle vara tvungen att avvecklas. Folkpartiet och alliansregeringens politik innebär att vi tar ansvar för jobben och miljön. I det kortsiktiga perspektivet finns inga alternativ till att behålla kärnkraften annat än att i så fall byta ut den mot kol, olja och gas. Det skulle alltså medföra större utsläpp av växthusgaser om vänsterns politik skulle genomföras. För att skydda våra nationalälvar från vattenkraftsutbyggnad och för att kunna hålla ned koldioxidutsläppen ska dagens kärnkraftverk få ersättas med nya moderna. Rösta inte nej till kärnkraften, rösta nej till de gröna! Det är att ta ansvar för energi, miljö och ekologisk mångfald i Sverige och Norrbotten!