Organbrist

För andra dagen i rad kommer socialstyrelsen med ett intressant med tråkigt pressmeddelande. Intresset för att donera organ minskar i en situation där organbristen redan är skriande. Anmäl er till donationsregistret!

Under 2009 minskade antalet avlidna som donerade sina organ med 16 procent till 128 personer jämfört med 152 året innan.
– Färre avlidna donerar sina organ, men genom en effektivare handläggning inom vården skulle fler donationer vara möjliga, konstaterar Donationsrådets ordförande Eva Fernvall.

Donationsrådets sammanställning visar att det under förra året fanns 208 avlidna personer inom intensivvården som var möjliga organdonatorer. Av dessa var det totalt 128 som slutligen donerade sina organ. Utrymme finns alltså för att öka antalet donationer, bland annat genom tydligare rutiner inom sjukvården.

Färre tog ställning

Enligt lagen förmodas den som inte uttryckligen sagt nej till organdonation ge sitt samtycke, men de närstående har alltid vetorätt i de fall där den avlidnes inställning är okänd. Under 2009 var det färre möjliga donatorer som aktivt hade tagit ställning för organdonation under sin livstid jämfört med året innan. Tio procent fler hade en okänd inställning och fallen där närstående lade in sitt veto mot organdonation ökade med sju procent.

Vad ökningen beror på är oklart, men det är av stor betydelse att intensivvårdspersonalen känner sig trygga i att ta upp frågan om donation med de närstående, och att de får kunskap och utbildning i att identifiera och omhänderta möjliga donatorer på bästa sätt.

-Om man som levande inte tagit ställning till donation blir det upp till familjen att tolka den avlidnes vilja. Om de närstående då inte vet hur den avlidne ville ha det, kan det resultera i att de motsätter sig donation, säger utredaren Charlotte Möller.

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )