Det heter Socialliberalism

Den politik som regeringen och Folkpartiet för i ekonomiska frågor heter Socialliberalism. Därav mitt tidigare inlägg som hette ”Socialliberalismen har redan segrat!” Det är därför vi Svenskar numera kan kalla oss Europamästare i ekonomi! Inget annat land i Europa har så stark ekonomi som vi och grunden ligger i det vi har lärt oss från vår egen kris på 90-talet samt givetvis den globala finanskrisen på -20 och -30 talet.

Bertil Ohlin

1899 föddes Bertil Ohlin – ett av Folkpartiets stora namn. Han var aktiv inom partiet ända in på på slutet av -70 talet. Ohlin var inspirerad av Keynes idéer och han studerade bland annat på Harvard där han tog en Masterexamen. 1924 tog han en filosofie doktorsexamen på Stockholms universitet, för avhandlingen Handelns teori. För denna disputation blev han också docent och sedermera professor i nationalekonomi.

Ohlin kritiserade den helt fria ekonomin, vilken han kallade ”direktörsfrihet”. Sitt politiska program kallade han ”socialliberalism”. I sitt program menade han att staten i en fri ekonomi har ansvar för de sämst ställda och därför måste det finnas vissa begränsningar i den fria marknaden.

Ohlin fick tre barn, varav ett var Anne Wibble, Sveriges finansminister 1991- 1994.

Jag ber att få citera Jan Björklund, vid tillträdandet som partiordförande vid landsmötet i Västerås, 2007:

Samhällets sociala skyddsnät ska fånga upp de som faller, men inte i onödan snärja dem som kan stå av sig själva. Det är det som är socialliberalism.
Vår vision är… …ett samhälle där den enskilda människan står på egna ben, genom goda kunskaper, egen försörjning och eget ägande. Inte med mössan i hand inför någon överhet, varken privat eller statlig, utan med raka ryggar.
Inte några. Utan alla.

När vi stöttar banker och ger lånegarantier, när vi ger flygbolag respit med skatter och moms pga. ”force majeure” så för vi en socialliberal politik, för att värna den lilla människan, maktlös i dessa sammanhang.

Det innebär dock, som ni säkert märkt, att staten INTE ska bli ägare av bilfabriker!

Tidigare har jag också publicerat en artikel som berör Folkpartiet liberalernas och Socialliberalismens revansch.

2 kommentarer Lägg till

1. Inger Lundberg skriver:

Tack för den informationen om socialliberalism:)Nyttig och bra!

1. Hendrik Andersson skriver:

Kanske lite sent att svara dig Inger, men jag är glad att du tyckte om informationen!