Glöm inte parboendegarantin

Förra veckan fick vi återigen flera tråkiga exempel på hur äldre par har särats på när en av makarna skulle in på ”hemmet”. Detta är inte första gången detta diskuterats och förmodligen inte sista om vi inte orkar hålla i nu och se till att det blir en lagstiftning på området. En parboendegaranti! Detta är en vallöfte från Folkpartiet till höstens val som förhoppningsvis också blir Allianspolitik. I veckan ska Norrbottensradion följa upp detta i ”Efter tre” så där får jag chansen att påminna om att även om alla tycker att det borde vara en självklarhet att gifta par inte ska behöva skiljas på ålderns höst så är det faktiskt det som sker idag runt om i Sverige.

En reaktion på ”Glöm inte parboendegarantin

1. Jag tycker absolut att det måste vara en garanti, inte ett löfte.

Ingen ifrågasätter rätten att själv välja vem man vill spendera sitt liv med, då borde det också betyda att man även får bestämma vem man vill avsluta det ihop med.

Jag hoppas liksom du att detta kan bli en gemensam fråga inför hösten, ju fler som stöder förslaget ju lättare är det att komma ut med budskapet.