Vi accepterar inga fler försämringar av lärarnas villkor!

Förhandlingarna mellan SKL och lärarfacken har gjort att Folkpartiet liberalerna har hoppat av! Vi tycker att det idag finns tillräckliga möjligheter att på lokal nivå reglera lärarnas arbetstid. Att centralt styra detta – dvs. att SKL lägger sig i denna fråga, ger både kommuner och lärarfack mindre möjligheter att göra vad som är bäst för barn och elever i framtidens skola!

Sedan finns det givetvis ställen med lokala kulturer och personligheter som inte kan se till annat än sig och sitt, där en reglering som denna, skulle ge eleverna bättre undervisning. Dessa personer är väl iofs. kanske inte heller de som man helst ser som lärare. Frihet under ansvar för lärare måste fungera, annars kommer inte heller eleverna att kunna ta till sig och anamma detta sätt att arbeta.

Men att som SKL dra alla lärare över en kam hjälper inte på något sätt.

Läs pressmeddelandet från Folkpartiet liberalerna här.

”Vi accepterar inga fler försämringar av lärarnas villkor!” är en paroll som FP i Norrbotten beslöt sig för att lägga in i länsprogrammet vid senaste årsmötet den 27:e mars 2010. Det är också viktigt att påpeka att vi ser detta ur barnens och elevernas synvinkel. Missnöjda lärare är inga bra lärare!

En kommentar Lägg till

1. Hendrik Andersson skriver:

Bara en kommentar, vilken understryker hur huvudlöst detta förslag med 40 timmars arbetsveckor är! I korthet: att träffa föräldrarna till barnen måste, ifall man har 40 timmars reglerad arbetstid, låt säga 8-17 varje dag, göras under dagtid, med de inkomstbortfall och frånvaro som det innebär för föräldrarna. Eller vill man att lärarna ska ha övertidsersättning? Jag säger inte att föräldrarna inte ska engagera sig, jag menar bara att det blir en väldig samhällsekonomisk förlust!

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )