Listor och valmanifest spikades i Älvsbyn

På helgens årsmöte i Älvsbyn fastställdes Folkpartiets valmanifest och listor inför riksdags och landstingsvalet. I debatten var det energifrågan och hotet mot vår basindustri som stod i centrum. Risken med att ge vänsterpartierna chansen att riva upp alliansens historiska energiuppgörelse kring kärnkraften verkar bli den enskilt viktigaste Norrbottensfrågan. Utan god tillgång till energi och låga energipriser riskerar Norrbottens basindustri att försvinna. Utifrån att mobbingfrågor tyvärr är dagsaktuella blev det också ett tillägg på skolområdet med satsningar mot kränkningar och mobbing som även inkluderar föräldrastöd. Också möjligheten till drogtester i skolan då  misstanke om att elever är påverkade fördes in i programmet. På området om social trygghet på arbetsmarknaden uttryckes en stor besvikelse över att moderaterna bromsat införandet av en allmän obligatorisk A-kassa. Den obligatoriska a-kassan är ett vallöfte från Folkpartiet och Alliansen som ska genomföras. Med en reformerad deltidsstämpling där arbetslinjen gäller (varje arbetad timme ska löna sig!) och ett höjt tak i både arbetslöshets- och sjukförsäkringen vill vi förbättra de sociala trygghetssystemen.