Enrumsvård ger bättre vårdkvalitet och integritet för patienten

Folkpartiets sjukvårdspolitik har ett tydligt patientfokus. De flest patienter som nyttjar vår slutenvård är mycket nöjda med vårdinsatserna i sig och upplever att vi har en mycket kompetent personal men som vi vet från bland annat Patientnämnden är de negativa upplevelserna ofta kopplade till andra frågor. En viktig fråga som kommer upp med jämna mellanrum är frågan om patientens integritet i vården och frågan om våra vårdsalar där okända människor tvingas samman i en ofta mycket utsatt situation.

Folkpartiet drev på 80-talet igenom kravet på eget rum i äldreomsorgen. Nu är det hög tid med en liknande reform för sjukvården. Evidens för behovet finns redan. Enrumsvård ger bättre vårdresultat för frågan handlar inte bara om patientens integritet utan även om den minskade smittspridningen som enrumsvård innebär.

Visby lasarett var först i Sverige med enpatientsrum på vårdavdelningarna för mer än tio år sedan. Då diskuterade hela vårdsverige fördelarna med enkelrum men i verkligheten behöll man flerbäddsrummen även vid om- och tillbyggnader i de allra flesta landsting. Men nu kan vi se ett trendbrott. När nya Karolinska sjukhuset ska byggas projekteras det redan från början för enrumsvård.

Vi anser att även landstinget i Norrbotten ska sätta ned foten och ta ett inriktningsbeslut om att på sikt införa enrumsvård. Detta beslut ska först och främst ligga till grund för planering och projektering vid om och tillbyggnader för att vi inte ska bygga fast oss i en gammal vårdstruktu