El eller inte el det är frågan?

Energifrågan kommer att bli het i valrörelsen. Detta står klart sedan nu Alliansen enigt har lagt fram ett lagförslag på hur vår gamla omoderna kärnkraft ska få ersättas och utvecklas. Mot detta står vänsterpartierna som vill snabbavveckla våra reaktorer och riva upp den historiska möjlighet som nu öppnas inom energiområdet. Detta är inte minst viktigt för basindustrin. Av den halva som kärnkraften bidrar med till vår energiförsörjning går cirka hälften till basindustrins elanvändning. Energiförsörjning har historiskt varit en het potatis i svensk politik. Frågan om kärnkraftens vara eller icke vara har spelat huvudrollen i både valrörelser och en folkomröstning i vårt land. Är ditt svar att du inte vill binda upp dig för import av rysk gas eller dansk kolkraft, är ditt svar att du inte vill öka Sveriges utsläpp av koldioxid och växthusgaser så är det Alliansen och Folkpartiet du ska rösta på i höstens val.