Rekordökning av pensioner

Många ställer sig i dagarna frågan varför pensionerna gått ned några kronor när pensionsbeskeden nu dimper ned i brevlådorna. Att det ifjol blev en rekordökning av pensionerna är det lätt att glömma bort. Både när pensionerna stiger och när de som i år faktiskt minskar något är det en påminnelse om att den ekonomiska tillväxten i samhället är den viktigaste parametern för pensionernas utveckling i framtiden och för möjligheten för oss 70-talister att överhuvudtaget få ta pension när vi blir äldre 😉 Den pensionsuppgörelse som gjordes mellan de Folkpartiet, Socialdemokraterna och de övriga borgerliga partierna har visat sig fungera både i högkonjungtur och ekonomisk kris. Detta ska inte blandas ihop med situationen för de så kallade ”fattigpensionärerna”. Genom kraftigt höjda grundavdrag kommer alla pensionärer med låga inkomster få mera kvar på ”sista raden”. Detta gör att klagokören från vänstersidan som talar om ”straffskatt” på pensionärerna verkligen är fel ute. Jobbavdraget för de som arbetar och grundavdraget för pensionärer med låga inkomster har haft en väldigt bra fördelningspolitisk profil.