Dra av hunden?

I dagens Kuriren skriver gästkrönikören Anna Rennéus om att Folkpartiet vill arbeta för att det ska bli möjligt att dra av fler friskvårdande aktiviteter som golf och ridning. Hon spekulerar sedan i om husdjur som hundar och katter också kan bli avdragsgilla i framtiden, eftersom de har en bevisat välgörande effekt på människors välbefinnande.

Jag tycker att det med rätta tas upp, eftersom jag själv i en psykologikurs på universitet undersökt detta samband och funnit att det existerar. Vi undersökte sambandet med hundar, mot en kontrollgrupp utan husdjur.

Samtidigt så kan detta falla på orimligheten att ha skatteavdrag på allt möjligt. Bara en så enkel sak som att man umgås med andra människor på fritiden och jobbet gör att det välgörande oxytocinet frigörs. Så om man vänder på det så borde ju de som tvingas arbeta utan arbetskamrater få göra avdrag för mingelkvällar eller avgifter på dejtingsajter!

Hursomhelst så tycker jag att hästridning och golf bör vara berättigade till samma avdrag som andra friskvårdsaktiviteter. Det är inga särskilda samhällsklasser eller specifikt gynnade människor som har dessa intressen idag, utan dessa återfinns bland alla samhällsskikt.

Personligen tycker jag inte att det är svårt att dra en gräns mellan godkända och icke godkända friskvårdsalternativ, så länge man använder sunt förnuft.

Slutkläm:
Folkpartiet har gjort en Swing och ”sadlat om” friskvårdsalternativen! Sitt upp och hjälp oss få en ”hole in one” genom att lägga din röst på ett parti som bryr sig – Folkpartiet liberalerna!