Riv pyramiderna!

Ja, Jan Carlzons bok ”Riv pyramiderna” tillhör de absoluta favoriterna vad det gäller management litteratur. En annan favorit är ”In search of Excellence”. Rekommenderas varmt. Vad har då detta att göra med denna blogg? Jo idag skriver Lars Melin, docent i nordiska språk på SvD om vad han kallar en tsunami av lagar.

Som riksdagsledamot är lagstiftande något naturligt. Att ta ställning till olika lagförslag och själv delta i utredningar och lägga lagförslag och motioner är väldigt viktigt och intressant! Det skulle vara otroligt skoj att få göra det under en fyraårsperiod, någon gång i livet.

Men nu till vad Lars Melin börjar se som ett problem. Det är den överväldigande mängd lagar, regler, policys och ordningsstadgar som människor, företag, kommuner, myndigheter, föreningar osv. hela tiden överöses av – och överöser sig själva med! Personligen är jag väldigt mycket emot att stifta ”onödiga” lagar och regler – speciellt sådana som förmodligen inte heller komer att efterlevas i någon större utsträckning.

Jag anser att det faktiskt ett hot mot alla människors respekt inför lagen – genom att stifta lagar och regler som känns onödiga och som ingen har respekt för. Dvs. sådant som det inte ligger ett särskilt ansvar på någon att kolla upp, och ifall det gör det – inte finns någon typ av morot eller bestraffning som har någon direkt verkan. Ta till exempel regelverket många kommuner på senare tid infört – att man inte får gå ut och röka på fikaraster. Vem ska kolla och tillse detta, och vem ska bestraffa detta, och vad blir straffet? Social diskriminering kanske? Vilket det kontradiktoriskt nog finns ett regelverk som förbjuder på de flesta ställen.

Idiotiska påfund med hastighetsgränser som sänks i onödan på vissa ställen – exempelvis där jag bor finns det en raksträcka som till och med ligger paralellt med ett flygfält och där vägen är nyrepad, alldeles rak, fin och jämn. Vägen kan säkert användas som landningsbana om man vill. Där ska hastigheten sänkas till 80, om jag läst det nya förslaget från vägverket på rätt sätt. Det finns knappt bebyggelse i närheten heller…

Vad har då detta med Janne C och Riv Pyramiderna att göra? Jo, SAS storhetstid startade och varade lång tid med Janne C. Vad var det då SAS gjorde rätt förr i tiden? Jo – alla anställda fick mer självbestämmanderätt och olika befogenheter som man kunde ta till för att göra kunden nöjd. Kunden i dagens SAS är inte nöjd – för då skulle man välja dem i större utsträckning. Kan det bero på att personalen har för få befogenheter och ett för stelt regelverk?

Och vem är ”kunden” i dagens Sverige? Jo, du och jag. Vi har heller ingen större möjlighet att realistiskt bestämma vilket lands lagar vi vill lyda under, så länge vi bor i Sverige. Däremot har vi den demokratiska rättigheten att bestämma vilka folkvalda vi vill ska få inskränka eller utöka våra möjligheter och rättigheter från och med varje val! Det är därför det är så viktigt att välja rätt, och varför personkryss får allt större betydelse. Det kan nämligen vara så att ett parti har ”rätt politik”, men fel företrädare.

Om du vill ha en företrädare som vill lyssna på dig och andra människor samt värna om din rätt att själv bestämma hur du vill leva ditt liv, bör du göra noggranna efterforskningar i vad flera olika företrädare i olika partier tycker i olika frågor. Jag tror nämligen att det i många fall mer beror på person vilken politik som förs, än på parti…

Riv pyramiderna! Kryssa i nästa val!

En kommentar Lägg till

1. Hendrik Andersson skriver:

Läs denna beklämmande artikel från DN: http://www.dn.se/sthlm/djuro-skola-serverar-ekologiskt-mot-reglerna-1.987021

Jag citerar från artikeln:
    På kommunen råder politisk enighet om att skolan borde få köpa närproducerad mat. Kommunstyrelsens ordförande Lars-Erik Alversjö (M) är övertygad om att kommunen kommer att hitta en lösning. Även om det skulle innebära att de själva måste bryta mot reglerna.

– När man upphandlar mat är det från stora leverantörer och de tillåter bara att allt ska handlas från dem. Då måste vi göra lite andra saker utanför de vanliga EU-upphandlingarna, säger Lars-Erik Alversjö.

Hur menar du då?
    – Man kan inte alltid följa lagar till 100 procent, vill vi köpa potatis från Ingarö så får vi göra det.

Ni kan alltså tänka er att ta böter för att skolorna ska kunna erbjuda närproducerad mat?
    – Ja, så är det.
    (från DN.se)
    ———————————————
    -Man kan aldrig följa lagar till 100% – är det så vi ska ha det i framtiden? Jag trodde vi var föregångare, inte att vi ska gå tillbaka och bli som i Italien eller annat land, där inte ens pressfriheten är en självklarhet! Nä, vi ska se till att ha regler som är meningsfulla att följa!!!