Jan Björklunds nyhetsbrev värmer i höstrusket

I dag kom så beskedet. Den svenska basindustrin vill bygga ny kärnkraft tillsammans med Vattenfall.

Det är en mycket bra dag för Sverige, för klimatet och för jobben.

Det var hösten 2004 som jag i SVT:s Agenda redovisade ett förslag om att häva det svenska nybyggnadsförbudet för kärnkraft och föreslog ett par nya reaktorer. Detta förslag godkändes av Folkpartiets landsmöte ett år senare, hösten 2005. Därmed bröts isen. Flera partier har kommit efter. I dag är idén på väg att bli verklighet.

Beskedet innebär också att energipolitiken blir en huvudfråga i nästa års valrörelse. Alliansregeringen anser att nya reaktorer ska få byggas. Den rödgröna trojkan vill förbjuda samma sak.

Sveriges problem är att våra nuvarande tio reaktorer kommer att ha tjänat ut om 10-20 år. Hälften av vår elproduktion försvinner i rask takt när dessa reaktorer ställs av. Vad ska vi då få vår el ifrån?

Vindkraft är bra, men har inte potentialen att ersätta kärnkraften. Vindkraft ger en procent av vår el idag, medan kärnkraften ger nästan 50 procent. Vi kommer att bygga ut vindkraften i stor omfattning de närmsta åren, men det räcker ändå inte.

Det alternativ som avtecknar sig om de rödgröna hamnar i regering blir att Sverige får ett betydande underskott av el på 2020-talet. Det mest sannolika är att även Sverige i en sådan situation blir beroende av rysk gas. Det håller många av våra grannländer på att bli.

Den svenska basindustrin är elberoende. Gruvor, stålindustri, pappersindustri och kemisk industri kräver mycket el. Utan en trygg el-försörjning överlever inte basindustrin. Basindustrin drar in hundratals miljarder i exportintäkter till Sverige varje år. Med underleverantörer och kringfunktioner sysselsätter basindustrin hundratusentals människor.

Dagens besked är riktigt bra för Sverige.

Liberala hälsningar
Jan Björklund

En kommentar Lägg till

1. Hendrik Andersson skriver:

Hallå där Jens! Det verkar som om någon som heter Jan Björklund har kommit över din användare! Jag rekommenderar byte av lösenord bums! (säger en skojjande Hendrik 🙂