Börja med skolan, fortsätt med sjukhusvården

Vi vill att skolan återigen ska bli statlig. Idag skriver Jan Björklund mfl. på DN Debatt om att vi vill att staten återtar ansvaret för skolväsendet.

Det delade ledarskapet mellan stat och kommun skapar ett rörigt system. När problem uppstår skyller staten på kommunerna, och kommunerna på staten.

Det viktigaste skälet för en statlig skola är alla barns rätt till en likvärdig utbildning. Det kan skilja femtio tusen kronor per elev mellan de kommuner som satsar mest och de som satsar minst. I vissa kommuner blir alla eller nästan alla elever behöriga att söka till gymnasiet – i andra når ett stort antal aldrig kraven.

Självklart ska kommunerna fortsatt ha inflytande över vissa delar av skolan, till exempel infrastrukturen kring skolverksamheten.

Landstingen och sjukhusvården

Min förhoppning är att vi när skolan är ställd på rätt köl igen kan ta tag i sjukhusvården! Jag vill öppna för en debatt om inte den också borde ställas under statligt ansvar, med samma argument som skolans – med tillägget att det också ofta är mellan landsting och kommun samarbetet idag klickar.

Förhoppningen är att vi skulle få en rättvisare allmän- och spetssjukhusvård samt möjlighet till effektiviseringar som skulle ge oss mer och bättre vård för samma eller mindre pengar.

Sverige skulle kunna klara sig med ett enda sjukhusområde för hela landet. Regionala frågor som idag ligger på landstinget och regioner skulle kunna föras över till kommuner, länsstyrelsen och ett regionparlament. Givetvis skulle också vissa frågor som ligger hos kommuner, länsstyrelsen och eventuellt andra instanser också kunna läggas under regionparlamenten.

Det måste bli ett slut på höjandet av landstingsskatterna, monumentbyggandet, subventionerandet av utvalda kommuner och resursslöseriet! Vi behöver sjukhusvård som är lika bra för alla, var man än bor i Sverige, precis som Folkpartiet liberalerna nu vill göra med kvaliteten i skolan!