Fel och rätt om omskärelse

I onsdagens ledarstick påstår Gustav Blomberg att en enig landstingsstyrelse ställt sig bakom SKL:s rekommendation om att landstinget ska erbjuda religiös- och/eller kulturellt motiverad omskärelse av pojkar. Detta stämmer inte.

Jag instämmer helt i G.B.s kritik kring att slösa med landstingets resurser på kroppsutsmyckningar som inte har någon medicinsk grund. SKL:s rekommendation andades en missriktad kulturell välvilja som bara slår tillbaka mot de grupper det berör när de kräver att alla landsting ska erbjuda omskärelse och de dessutom mellan raderna i sin argumentation menar att priset ska subventioneras för att få avsedd effekt.

Därför yrkade jag på att SKL rekommendation skulle avslås och vi istället förtydligar att omskärelse utan medicinsk grund endast ska utföras av landstinget då det finns resurser till detta enligt vårdens prioriteringsordning, att varje läkare ska vara fri att neka att utföra detta onödiga vårdingrepp och att om det utförs ska det naturligtvis ske till självkostnadspris. Vårt yrkande stöddes även av kristdemokraterna.

Detta medför att det visst från och till kan bli en och annan förhud som faller under en landstingsdriven skalpell men det blir inte skattebetalarna som behöver stå för notan!

Jens Sundström (fp)

Oppositionslandstingsråd