Information, ja..

Jag kom precis på en sak, som jag hoppas gått fram till alla boende i Svartbjörnsbyn! Jag har tydligt förkunnat min vilja vad det gäller information i kultur och fritidsnämnden, vid ett flertal tillfällen. Jag kommer också att fortsätta påminna och tjata, om så behövs, vad det gäller Perbackagården.

Det har hållits möten och samråd i Björns angående gårdens framtid. Den information jag har fått från dessa möten, säger att det finns intresserade som gärna skulle se att Perbacka fortsätter vara en tillgång för boende i Svartbjörnsbyn.

Oppositionen, med Torbjörn Lidberg i spetsen, gör allt för att så inte ska bli fallet. -Är viljan så stor att förstöra för Boden alliansen, och komma till makten, att man är beredd att offra Perbacka? Torbjörn, som själv bor i Björns torde få svårt att se sina grannar i ögonen, om man inte ändrar uppfattning.

Så här är läget: Kultur och fritid hyr gården av Tekniska förvaltningen. Eftersom vi måste spara (Vi har en hyra som vi betalar till tekniska förvaltningen på över 300000kr), så har vi sagt upp hyresavtalet. Efter nyår kommer tekniska förvaltningen att sälja Perbacka, om ingen uppgörelse träffats med någon som vill ta ansvar och driva gården.

Varför är det på det här viset då? Ja, för länge sedan byggdes gården i Björns, med kommunen som huvudman, behovet var som det sägs, stort. Om man jämför med resten av vår kommun, så har det alltid (med något enstaka undantag) varit föreningar som stått bakom tillkommelse och drift av hus i den här kategorin. Björns har i det här fallet haft en räkmacka att åka på. Det är med andra ord inte rättvist, jämfört med andra föreningar och samlingslokaler i andra delar av kommunen!

Det finns flera alternativ på hur en uppgörelse skulle kunna träffas. Exempelvis försäljning, uthyrning eller arrende. Vår förhoppning är att någon förening, med drivna människor, i Björns tar över uthyrning och drift av gården. Det borde vara en god affär!

Hendrik Andersson